خانه > اخبار روز > کوئست هرمی نیست؟

کوئست هرمی نیست؟

دوست عزیزی درخواست نشر این مقاله را از صفحه ی تماس با من برایم ارسال کرد

 

«کوئست هرمی نیست زیرا در مالزی دفتر دارد!» جمله ایست معروف و رایج بین کوئسترها که ادعا می‌کنند از آنجایی که مالزی جزء اولین کشورهای آسیایی است که قوانین نتورک مارکتینگ را تصویب نموده و به آن پایبند نیز می‌باشد، بنابراین چون کوئست در مالزی دفتر دارد پس نمی‌تواند هرمی باشد! اما آیا این ادعا، ادعای صحیحی است؟

 

بررسی این ادعا و پاسخ به آن می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن نماید. در حقیقت پاسخ به این ادعا نشان خواهد داد که کوئستِ امروز، هر آنچه که هست، همه هدفمند و با برنامه ریزی قبلی بوده.

برای تحلیل و بررسی این جمله، البته با قبول این فرض که در مالزی نتورک مارکتینگ قانونی است و شرکت‌های فعال در آنجا به قوانین نتورک پایبند هستند، باید دو مطلب را جدا گانه بررسی نماییم. اول اینکه کوئست چگونه در مالزی قانونی است و دوم اینکه در مالزی چه فعالتی می‌کند یا بهتر است بگوییم که کوئست در مالزی چقدر فعالیت دارد ؟

نکتهء اول اینکه معمولا کوئست برای فرار از تلهء فعالیت قانونی، در کشورهای مختلف، با نام‌ها و برندهای مختلفی خود را به ثبت می‌رساند و اعضای خود را فریب می‌دهد. مثلا در سال ۸۲ که ما فعالیت می‌نمودیم، جواب یکی از Objectionهای ما که مسئلهء قانونی بودن کوئست بود به این صورت داده می‌شد که چون کوئست در شهر دبی، کشور امارات دفتر دارد پس در دنیا قانونی است و مشکل از کشور ایران است که بسترای قانونی لازم برای نتورک مارکتینگ را ندارد و ما هم باور نموده و برای اصلاح و پیشرفت کشورمان دعا می‌کردیم! اما زمانی که به دبی رفتم، متوجه شدم که شرکت Vteam که ظاهرا یک شرکت برگزار کنندهء سمینارهای آموزشی است در شارجه به ثبت رسیده و چون عملا سمیناری هم برگزار نمی‌کند مورد بررسی و سوء ظن هم قرار نمی‌گیرد! جالب اینجا است که بدانید که از زمان تاسیس دفتر Vteam در سال ۸۲ تاکنون، شاید فقط ۱ یا نهایتاً ۲ سمینار توسط آن برگزار شده! همچنین کوئست در دبی هم دفتر رسمی ندارد و در حقیقت شرکت Goldenpoint از راه دلالی ایکارت و واسطه گری محصولات رشد کرده، هرچند خود را نمایندهء کوئست معرفی می‌نمود اما از نظر قانونی هیچ ارتباطی با کوئست نداشت یعنی در جواز کسب آن هیچ ارتباطی بین Goldenpoint و Quest وجود ندارد.

این عمل، روشی است هوشمند برای دور زدن قانون و فریب اذهان عمومی. به این دلیل فریب اذهان عمومی است که به همه اعلام می‌کنند که ما در دبی و شارجه هم دفتر و نمایندگی داریم که در حقیقت ندارند و به این دلیل دور زدن قانون است که کوئست عملیات بانکی خود را از طریق شرکتهای دیگر انجام می‌دهد و بنابراین توسط مراجع قانونی و قضایی دنیا به راحتی قابل ردیابی و پیگیری نیستند. اگر شخصی یا شرکتی چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد یا نخواهد که کار غیر قانونی انجام دهد، پس چرا باید از این روشهای زیرکانه استفاده کند؟

به نظر می‌رسد که کوئست در مالزی هم از همین روش استفاده کرده. دفتر کوئست در یکی از ساختمان‌های تجاری در مالزی به عنوان یک دفتر Customer Service یعنی خدمات رسانی مشغول فعالیت است و فقط در آن به مشتری‌های تلفنی پاسخ می‌گویند یعنی در حقیقت آنجا فقط Call Center است و کسی حق مراجعه و ورود به دفتر را ندارد. اما در همان ساختمان Vteam هم یک دفتر دارد که جلسات و ملاقاتهای مدیران شرکت با اعضای فعال در دفتر Vteam انجام می‌شود. همچنین در قسمت تجاری Vteam یک مغازه دارد که لباسها، لیوانها و لوازم دیگری را با آرم خود به فروش می‌رساند. از همه مهمتر اینکه کوئست گردش مالی خود را توسط حسابهای نامعلومی و ظاهراً از طریق هنگ کنگ انجام می‌دهد و بنابراین در مالزی فقط فعالیت نمایشی و عوام فریبی دارد. کوئست همهء این مجموعه یعنی یک مغازهء لباس فروشی، یک دفتر برگزاری سمینار و دفتر Call Center را به عنوان یک شرکت معرفی می‌کند، خود را قانونی می‌نامد و برای خود اعتبار قائل می‌شود، درصورتیکه این شرکتها از نظر قانونی ارتباطی با هم ندارند و گردش مالی هم ندارند!

با این همه و با تمام این روشها و نقشه‌های زیرکانه هنوز می‌توان فریب خورد و گفت که کوئست در مالزی قانونی است! بنابراین اکنون به بررسی این نکته می‌پردازیم که فعالیت کوئست در مالزی چقدر است؟

خوشبختانه تکنولوژی، پاسخگویی به این سئوال را راحت نموده و می‌توان با تقریب خوبی به این سئوال پاسخ داد. از آنجایی که کلیهء مبادلات مالی بین کوئست و مشتری‌هایش / فریب خورده‌هایش به صورت الکترونیک و اینترنتی انجام می‌گردد بنابراین با بررسی حجم فعالیت وب‌سایت کوئست می‌توان به حجم فعالیت شرکت کوئست پی برد و با بررسی این نکته که میزان مراجعه به سایت کوئست در هر کشوری چقدر بوده، به راحتی می‌توان سهم هر کشور را در بازار کوئست تعیین نمود. به عنوان مثال اگر از کشور فنلاند به سایت کوئست مراجعه‌ای وجود نداشته باشد به این معنی است که کوئست در فنلاند مشتری ندارد و در آنجا کار نمی‌کند.

با توجه به این حقیقت که کوئست کار خود را از ۱۹۹۸در مالزی آغاز کرده یعنی حدود ۱۲ سال است که در آنجا فعال است و از آنجایی که در مالزی قانونی است و در طی سالهای گذشته با هیچ چالش و مشکلی روبرو نشده و بنابراین افتی هم نداشته و در آنجا دفتر کار هم دارد، بنابراین انتظار می‌رود که حجم زیادی از فعالیت کوئست در مالزی باشد. همچنین از آنجایی که اندونزی و فیلیپین، همسایه‌های مالزی هستند و کوئست ادعا می‌کند که در آنها هم دفتر کار دارد، بنابراین انتظار می‌رود که حجم فعالیت در اندونزی و فیلیپین، در رده های دوم و سوم و بعد از مالزی باشند. برای اثبات این فرض کافی است تا به وب‌سایت گوگل سری بزنیم که نه مثل دولت ایران با کوئست دشمنی دارد و نه مانند هواداران آن چشم بسته و متعصب، سینه چاک می‌دهد. به آدرس trends.google.com  می رویم و از گوگل میزان فعالیت سایت کوئست را بپرسیم و گوگل نه بر اساس حدس و گمان و آرزو، بلکه بر اساس اطلاعات واقعی آمار مراجعین به سایت کوئست را به تفکیک سال و کشور و به صورت گرافیکی به صورت زیر ارائه می‌دهد.

مشاهده می‌شود که بر خلاف انتظار سه کشور مالزی، سنگاپور و اندونزی که انتظار می‌رفت به دلیل داشتن دفتر و قانونی بودن، بیشترین حجم فعالیت در کوئست را داشته باشند در مجموع کمتر از ۵ درصد از مشتری‌های کوئست را به خود اختصاص داده و بنابراین به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که استراتژی کوئست برای رشد و جذب مشتری / فریب افراد این است که اولاً کشورهای دور را هدف خود قرار می‌دهد و ثانیاً برای فریبکاری و ساختن اعتبارهای دروغین، ویترین خود را در مالزی، اندونزی و فیلیپین قرار داده، اما برای اینکه دستش رو نشود، فعالیت خود را درآن کشورها به حداقل رسانیده است و به این ترتیب همه روزه با این جمله که کوئست هرمی نیست زیرا در مالزی دفتر دارد، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

حال که به اینجا رسیدیم، بد نیست کمی پا را فراتر گذاشته و این مسئله را بررسی کنیم که اصلا کوئست در چند سال اخیر کجاها بیشتر فعالیت داشته و مشتری‌های خود را از کدام کشورها انتخاب نموده. با ملاحظه و رصد جدول بالا به راحتی میتوان متوجه شد که از سال ۲۰۰۶ تا کنون، بیش از ۹۰ درصد فعالیت کوئست در کشورهای اتیوپی٫ آذربایجان٫ سوریه٫ ترکیه و ایران بوده که نه تنها هیچ قانون مدونی برای فعالیت شرکت‌های نتورک ندارند بلکه از آن مهمتر هیچ قانون جامع ومانعی برای شناسایی و برخورد با شرکت‌های هرمی و ممانعت از فعالیت آنها ندارند. در اینجا دو سئوال مطرح می‌گردد. اول اینکه اگر کوئست هرمی نیست و نتورک است، چرا در کشورهایی که نتورک در آن قانونی است رشدی نداشته؟ و دوم اینکه چرا در کشورهایی که مبارزه با فعالیت‌های هرمی قانونمند نیست رشد داشته؟

اگر کوئست، به قول فعالان آن، شیوهء جدید و مدرن تجارت ‌باشد، نیازمند ساختارها و زیرساخت‌های تجارت مدرن یعنی صنعت بانکداری الکترونیک خواهد بود، نکته آنجاست که می‌بینیم که کوئست در کشورهایی رشد بیشتری داشته که در بانکداری و بانکداری الکترونیک از ساختارها و زیرساختهای کمتری برخوردار هستند. آیا ممکن است تجارت مدرن در جایی رشد کند که از زیرساختهای لازم برخوردار نباشد؟ آیا ممکن است مردم پول خود را در کشورهایی که در آن بانکی وجود ندارد به بانکها سپرده کنند؟

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

دیدگاه

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: